WAAR was de mol?
Sinds ik de uitdaging ben aangegaan om mijn moestuin te delen met een mol ( zie blog) hebben molshopen mijn groeiende interesse. Vooral in buitengebied.
WAAR was de mol? In het populaire spelprogramma is dit DE belangrijkste vraag om het antwoord te vinden op de vraag WIE is de mol? Het vraagt om goede observatie.
In de natuur is deze vraag niet fout te beantwoorden. De hopen spreken duidelijke taal en kunnen soms zelfs een voorspellende functie hebben. Grote kans dat de creator van de hopen op de foto (zie onderaan deze blog) niet de brug rechtsaf gaat nemen.
WIE de mol is, daar maken ons echter doorgaans niet zo druk om.
Leerkrachten kunnen vaak snel aangeven WIE naar hun idee de mol in de klas is. Soms zijn het meerdere kinderen. Mollen hebben doorgaans de reputatie dat ze je goed voorbereide programma in de war sturen en een flinke impact hebben op het groepsgebeuren.
De vraag WAAR de mol WAS, wordt minder vaak gesteld.
Welk traject heeft dit kind afgelegd tot aan het gedrag wat we nu zien? Het is een vraag die niet altijd gemakkelijk te beantwoorden is.
- Omdat we niet beschikken over genoeg informatie of de beschikbare informatie niet (weten te) benutten.
- Vaak ook omdat de focus ligt op het snel oplossen van de actuele problematiek.
Het begrijpen van de voorgeschiedenis van een kind kan zoveel nuttige informatie opleveren om het heden te duiden en ook sleutels te vinden om een situatie bij te sturen.
Het kan ons zelfs tot het inzicht brengen dat de aangewezen mol niet de echte mol blijkt te zijn.
Tijdens een begeleidingstraject neem ik er altijd de tijd voor om te begrijpen. Zonder begrip is doeltreffend handelen niet mogelijk.
- Welke factoren spelen mogelijk een rol bij het gedrag van dit kind?
- Welke gebeurtenissen of gedragingen zijn van invloed geweest op de groepsdynamiek van dit moment?
- Welke rol nemen de leerlingen in de groep in binnen de hiërarchie en hoe lopen de lijnen van interactie?
Begrijpen kan niet zonder de beschikking over informatie. Vanuit het LVS. Vanuit de herinnering van ex-leerkrachten van de groep. Vanuit de kennis van een ouder over het kind. Het levert altijd een schat aan informatie op en sleutels voor verandering.
De school heeft vaak heel wat content voor handen om context te geven aan een situatie. Het duiden ervan vraagt kennis en ervaring. Daarin werken we samen.
Eenmaal op gang met moltalk is het lastig om te stoppen.
- Hoe ging het met de mol voordat hij of zij mol werd?
- Waarom ervaren we een ‘mol’ als mol?
- Wat heeft de mol nodig om niet steeds aan gebiedsuitbreiding te moeten doen?
- Hoe kunnen we het terrein zo aanpassen dat mollen er gewoon in passen? #inclusieveronderwijs#
Goede vragen om te helpen bij het bouwen aan een fijne groepsdynamiek, ter voorkoming dat er nog meer gemold wordt.