"Maatwerk, in haalbare stappen naar het juiste doel"
Achterin onze klas hing een fotootje aan de muur van een ezeltje in Jordanië, wat in een oncomfortabele houding en half bedolven onder een enorme vracht op de grond ligt.
Meestal begonnen de leerlingen er eerder over dan wij.
“Dat is toch zielig!”
“Waarom hangt dat in onze klas?”
“Bij zo’n vracht horen minstens twee paarden.”
Een mooie aanleiding voor een gesprek over draagkracht en draaglast rondom het leren.
- Niet iedereen kan hetzelfde.
- Niet iedereen hoeft ook hetzelfde te bereiken.
- Niet iedereen leert op dezelfde manier.
- Niet iedereen maakt dezelfde stapjes in het leren.
Daarom begint Sofie de rekenles altijd met lezen en komt zij een poosje aan de tafel van de juf zitten als de uitleg is gegeven en iedereen aan het werk gaat.
Daarom gaat Timo de laatste tien minuten van de taalles altijd even de klas uit om de conciërge te helpen.
Daarom maakt Carlijn van alle lesjes de helft.
“Het is niet fijn om overvraagd te worden. Daar komen alleen maar problemen van. En daarom regelen we het in onze klas zo dat het voor iedereen haalbaar is. Dat heet maatwerk.”
De leerlingen kijken begripvol. Weinig tegenin te brengen.
Gelijk maar even doorpakken dan …
“Wat gebeurt er trouwens als de dingen die je leert en doet vaak te makkelijk zijn?”
De antwoorden beginnen bij “lekker leuk”, maar we komen uiteindelijk samen uit bij “dan ga je jezelf vervelen.”
Het is dus belangrijk dat de leerstof en taakstelling afgestemd zijn op de capaciteiten en behoeften van leerlingen.
Of ons onderwijs hierop is ingericht, is een andere vraag … Gelukkig kom ik regelmatig collega’s tegen die het verschil maken.
De plaat van het ezeltje hing er om de beeldvorming bij de leerlingen rondom maatwerk te vormen en te ‘sturen’. Een goed begrip hiervan voorkomt ook scheve gezichten.
- Maatwerk is doen wat jóu helpt om verder te komen in het leren.
- Maatwerk is er voor iedereen, ook als jij hetzelfde kunt doen als een andere groep kinderen.
- Maatwerk betekent niet altijd minder doen, of ‘leuke dingen’ mogen doen op het moment dat anderen zitten te blokken. Het kan ook betekenen dat je een keer niet mee kunt doen met iets wat anderen wel doen, of dat je bijvoorbeeld elke dag een stukje pre-teaching krijgt.
Zijn er leerlingen die klagen over het maatwerk bij anderen? Leg ze het principe uit.
En verken voor de zekerheid ook even of ze zelf wat maatwerk nodig hebben …