“He jongens, moet je dit zien.” Met wat theater erbij laat ik een bewerkte foto zien van een oefenwedstrijd van Oranje. Een voor een breng ik boven de hoofden van enkele spelers een spreekwolkje in beeld.... Terwijl Weghorst de bal naar voren speelt, schreeuwt een van zijn teamgenoten: “He, jongens, ik heb nieuwe schoenen!” Waarop een ander direct reageert met: “Wat een oerlelijke schoenen zeg!” De andere spelers horen niet precies wat er gezegd wordt, maar het is genoeg voor een leuke kettingreactie aan rijmwoorden. “Schoenen, oenen, meloenen, zoenen…” Van Gaal staat er naar te kijken en denkt: “Wat is dit nou weer!”
Zelfs de grootste voetbalkenners in de klas waren heel even in de ban van deze absurde situatie. “Achterlijk zeg. Dat doe je toch niet.” En gelijk er achteraan: “Huh mees, dit is echt niet gebeurd hoor. Dat is niet eens van het WK. Haha, u heeft het verzonnen!”
“Klopt jongens. Ik heb het verzonnen. Maar ik moest wel ergens aan denken toen ik dit maakte. Hebben jullie een idee?...” “Uhh, ja eigenlijk wel…”
Leuke metafoor om na schooltijd over verder te praten met de collega's. Speciaal gemaakt voor deze klas, waar ik meedenk over en meebouw aan het groepsklimaat. “Herkenbaar! Ja, zo gaat het vaak. Die kettingreacties. Lastig! Wat doe je eraan?” Die vertwijfelde blik van Van Gaal erbij…
De echte Van Gaal zit net even wat anders in elkaar. Hij staat dan wel aan de zijlijn, maar ziet zichzelf overduidelijk als de spil van alles wat er op het veld gebeurt. Te veel Van Gaal gaat (mij) irriteren. Maar ietsje meer Van Gaal zou de situatie in veel klassen goed doen. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op het gedrag van onze leerlingen, maar ín de klas spelen wij als leerkrachten hierin een sleutelrol.
In alle bescheidenheid: je hebt meer knoppen in handen om van je klas een veilige en productieve klas te maken dan je misschien denkt. Groeien en veranderen kosten uiteraard tijd, reflectie en training. Gun het jezelf. Gun het je klas.