Er is altijd een oplossing
"Denk je dat het goed kan komen met die klas?"
Ik sta koffie te tappen in het keukentje als de RT-er binnenloopt. Een betrokken collega die in de luwte van het schoolgebeuren mooi werk doet en die ook leerlingen aan tafel krijgt uit de klas waarbij ik betrokken ben. Als ze over leerlingen praat, merk je gelijk dat het een kindervriend is.
"Denk je dat het goed kan komen met die klas?"
Ze kijkt me hoopvol aan en ik zie dat de situatie haar raakt.
Ik kan me de achtergrond van de vraag wel voorstellen.
Er is al zoveel geprobeerd en het heeft niet geholpen om deze groep tot rust te krijgen. Gaat dat dan nu wél gebeuren?
Als insider ken je de leerlingen, hun ouders en je collega’s en je weet wat de hardnekkigheden zijn en waar de kansen liggen.
Ook mijn antwoord komt niet uit de lucht vallen.
"Ja, ik denk het zeker."
- Zicht krijgen op het mechanisme in een klas
- Een hulptraject waarin er wederzijds vertrouwen is
- De groep actief betrekken bij het proces van verandering
- Co-teaching waarbij de positie van de leerkracht intact blijft
- De bereidheid bij leerkrachten om te reflecteren en zo nodig bij te stellen
- Samenwerking van collega’s binnen een klas
- Ouders betrekken bij het proces rondom de groep
- Support van collega’s in de school en vanuit het MT
- Kracht en liefde van God om vol te houden en de kinderen achter het gedrag te blijven zien
Het zijn veel elementen die er samen voor zorgen dat een klas weer een veilige plek wordt en er weer ruimte komt voor onderwijs.
In dit vertrouwen neem ik ook mijn vertrouwde motto weer mee in dit nieuwe jaar.
Er is altijd een oplossing.
Ik wens al mijn connecties een goed 2024 toe en hoop dat ik ook dit jaar weer op veel scholen mee mag bouwen aan oplossingen waar leerlingen, collega’s en de ouders mee geholpen zijn.
Bastin Romijn