Tussen alle spullen die deze zomer mee gingen op vakantie naar de Ardennen zaten deze keer ook m’n hengeltje, een oud blikje met wat vistuig en een Waalse visvergunning. Dit voor het geval dat de gelegenheid zich zou voordoen dat ik zou kunnen vissen en we vis zouden kunnen bakken boven ons kampvuur. Heel waarschijnlijk was dat vooruitzicht niet, want de laatste keer dat ik gevist had was zo’n veertig jaar geleden.
We kwamen met onze tent naast een riviertje te staan waarin ook nog eens forellen zwommen, dus die kans moest ik benutten. M’n simpele hengel met daaraan een houten dobbertje waren weliswaar in schril contrast met alle apparatuur om me heen, maar dat viel niet zo op in het hoekje waar ik zat.
Er kwamen geen forellen op ons bord terecht … maar het turen naar het dobbertje leverde in ieder geval wat gedachten op voor het onderwijs.
De vistechnieken en apparatuur zijn vergeleken met mijn kindertijd behoorlijk gemoderniseerd, maar de vissen gelukkig niet.
Ook in het onderwijs is er veel innovatie. Maar de basisprincipes die dienstbaar zijn aan kansrijk onderwijs blijven gelijk. Kennis van zaken, dialoog, orde en regelmaat, veiligheid.
Het verleiden van de vissen om te happen kan op vele manieren. Bij gebrek aan regenwormen en maden varieerde ik met ‘recepten’ die ik me van vroeger herinnerde. Brood, (Goudse 😉) kaas, ontbijtspek, gebraden kip en pizza. Vooral de pizza was favoriet.
Onderwijs geven is meer dan klakkeloos de materialen gebruiken die voorhanden zijn. Het is een doorlopende zoektocht naar de meest effectieve manieren om je leerlingen (met leerstof) te bereiken.
Vissen kan niet zonder volharding en passie. Ingooien, turen naar de dobber, verleggen, blijven proberen … Maar ook onder de waterspiegel draait het om diezelfde zaken. Het water was zo helder dat ik regelmatig de vissen terug zag zwemmen naar de plek waar ik mijn aas opnieuw ingooide.
Niet alleen bij onszelf maar ook bij onze leerlingen spelen volharding en passie een rol. Kinderen staan in principe helemaal ‘aan’ voor exploratie. Wat gaaf en motiverend om daar iedere dag op te mogen inspelen met onderwijs.
De vissen zijn het meest actief als de kans om voedsel te krijgen het grootst is. De pizza moest ’s avonds wedijveren met de muggen die op het water liepen. Waarschijnlijk ving ik daardoor minder …
Zorg dat je de afleiders in de leeromgeving in beeld hebt. Rondom de leerlingentafels, maar ook blikvangers of geluiden die je zelf creëert. Richt de leeromgeving effectief in.
Ter inspiratie voor het nieuwe schooljaar nog een aantal vis-spreuken.
- Aan een goede visser ontsnapt ook weleens een aal …
- Achterin de fuik zit de paling …
- Die vis heeft, moet ook de graat hebben …
- Haring of kuit ergens van willen hebben …
- Het kan niet altijd kaviaar zijn …
Collega’s, succes in het nieuwe schooljaar!
Follow us to receive the latest news!
Follow us to receive the latest news!
<:optin-form-placeholder>
De les van de vis(ser)
Reactie plaatsen